Mijn derde week

23 september 2017 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Deze week ben ik begonnen met het individueel begeleiden van de kinderen op stage. Tijdens deze gesprekken kwamen heftige dingen naar voren: van ouders die hun kinderen elke dag dom noemen tot kinderen die hebben gezien hoe iemand vermoord werd. Voordat ik hier heen ging, had ik wel verwacht dat ik heftige verhalen zou horen, maar ik had niet verwacht dat 95% van de kinderen zoiets heeft meegemaakt. Elke dag besef ik me weer hoeveel geluk wij hebben dat we in Nederland zijn geboren. Waar in Nederland de meeste kinderen gewoon kind kunnen zijn, zijn deze kinderen namelijk bezig met overleven.

Manouk, Tessa en ik hebben op de school ons eigen lokaal en nog 2 andere ruimtes waar we kunnen werken met de kinderen. Van Ready4Life hebben we een Social Work Box gekregen: een doos vol met spelletjes en andere spullen die we kunnen gebruiken bij het werken met de kinderen. Gisteren was het lokaal niet op slot gedaan. Na de pauze liep ik naar binnen en zag ik dat alle spullen over de grond verspreid lagen. Tijdens het opruimen kwamen we er achter dat er ook spullen misten, maar deze zijn (denk ik) allemaal teruggevonden in een aantal klassen. Ook was de school ineens een uur eerder uit. Kortom: elke dag kom ik wel voor een verrassing te staan en ik leer hier heel goed om flexibel te zijn.

Afgelopen maandag hadden we een meeting met Matthew, hij is zeg maar de beheerder van de huizen. Hier kregen we te horen dat we de afgelopen maand per persoon 53 liter water per dag hebben gebruikt, terwijl dit nu nog maar 40 liter per dag mag zijn. We zullen dus nog zuiniger moeten zijn met het water.

Donderdagavond zijn we met z'n allen naar een feestje geweest dat was georganiseerd voor (internationale) studenten. Dit was heel gezellig, maar ik heb wel minder met andere mensen gepraat dan ik had verwacht. Eigenlijk zaten we de hele tijd met het huis bij elkaar. Gelukkig woon ik met hele gezellige mensen samen en was het dus geen probleem om nog meer met hen te praten.

Ondertussen is het niet echt warm in Port Elizabeth, wat ik een beetje jammer vind. Het waait hier veel en het is bijna elke dag bewolkt. Hopelijk komt het mooie weer snel.

Ik ben benieuwd hoe mijn vierde week hier gaat verlopen!

Tot volgende week.

Liefs,