Hectisch

12 november 2017 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Deze week was het hectisch op stage. Ik heb het gevoel dat ik de hele week van de ene naar de andere plek aan het rennen was. Van maandag tot en met donderdag heb ik kinderen individueel begeleid. Verder hadden wij op maandag een gesprek met de docenten van de bovenbouw over structuur en het belang van een goede band met je leerlingen. Sommige docenten waren heel geïnteresseerd en anderen zaten met hun telefoon en deden niet mee met het gesprek. En dan verwachten ze dat de kinderen wel respect aan hen tonen... Op dinsdag zijn we alle klassen langs gegaan met een kaart voor Klaas, de conciërge. Hier mochten de kinderen hun naam in schrijven. Op woensdag was mijn lokaal bezet omdat de schoolfotograaf langskwam. Ik zat dus in de lerarenkamer, maar hier kun je geen privé gesprekken hebben aangezien de leraren hier allemaal in en uit lopen. Ik heb de hele dag rondgelopen met een jongen die de klas niet in mocht. Daarnaast kwam er op woensdag iemand van een jeugdgevangenis langs om met de kinderen te praten over de gevolgen van drugs en criminaliteit. Op donderdag heb ik een gesprek gehad met 7 meiden die vaak ruzie hebben, daarnaast hebben we picto's gebracht naar de leraren van de onderbouw. Wij hebben deze geïntroduceerd om meer structuur te creëren in de klassen. Op vrijdag gingen we met 319 kinderen naar het strand. Dit was totaal chaotisch en daarnaast was het ook nog eens koud, maar de kinderen hebben het naar hun zin gehad. Ondanks de kou gingen de kinderen gewoon het water in, om er vervolgens klappertandend weer uit te komen. Ik ben zelf de hele dag bezig geweest met alle kinderen in de gaten houden en zorgen dat iedereen op de goede plek was. Aan het einde van de dag was ik dus ook helemaal gesloopt, maar het was het waard!

Gisteren hadden we een feest bij Albert Road, het andere vrijwilligershuis van Ready4Life. Dit was heel gezellig!

Vandaag ben ik samen met 6 anderen op outreach geweest met Be The Difference. Dit houdt in dat je naar een township toegaat en daar samen met de kinderen spelletjes speelt en daarna eten uitdeelt. Het voelt heel goed als je de kinderen met zoiets kleins blij kunt maken. Het deed me eigenlijk heel erg denken aan mijn week in Bulgarije vorig jaar!

Afgelopen maandag waren papa en mama 25 jaar getrouwd en gisteren hielden ze hun feest. Ik vind het wel heel jammer dat ik hier niet bij kon zijn, maar ja.. je kunt niet alles hebben.

Nog 4 weken en dan zijn de scholen hier dicht en is dus mijn stage alweer voorbij. Dit betekent dat ik nog 4 weken heb om van alle lieve kinderen op stage te genieten. Met een aantal kinderen op school heb ik echt een speciale band. Voor hen heb ik deze week foto's afgedrukt, als aandenken. Van een aantal van hen heb ik ook al te horen gekregen dat ik niet weg mag gaan en dat is best wel moeilijk.

Ik ga nog 5.5 week ontzettend genieten van mijn tijd hier!

Tot volgende week.

Liefs,