Surprise!

1 oktober 2017 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Het is alweer oktober, wat betekent dat ik hier al een maand zit! Dit klinkt heel lang, maar voelt heel kort.

Afgelopen maandag was ik vrij, omdat het zondag Heritage Day was. Dit is een dag waarop de verschillende culturen worden gevierd. Van wat ik heb gemerkt, is dat dit soort feesten vooral in huiselijke kringen worden gevierd met bijvoorbeeld een braai en niet (zoals bij Koningsdag) met grote feesten in de stad.

Op stage heb ik deze week weinig gedaan. Veel kinderen bleven thuis, omdat alle toetsen al waren afgerond en de leraren alles moesten nakijken en de rapporten moesten maken. Een docent vertelde me dat de ouders weten dat er in zulke weken nauwelijks iets gebeurd en dus hun kinderen thuis houden om busgeld te besparen. Het resultaat hiervan was dat wij weinig konden doen. Op woensdag wilde ik bijvoorbeeld met kinderen uit grade 4 gaan werken, maar toen ik daar de klas in liep waren er maar 3 leerlingen. Op donderdag hebben we met z'n drieën een presentatie gegeven aan de leraren over wie wij zijn, wat we zien binnen de school en wat we graag willen doen. Op deze presentatie kwamen positieve reacties en ons werd verteld dat we, vergeleken bij Zuid-Afrikanen van onze leeftijd, zo volwassen overkomen.

Op dinsdag kregen we een berichtje van Avril van Ready4Life dat er op woensdag protesten zouden zijn en dat we niet naar stage mochten gaan, tenzij we op woensdagochtend een bericht kregen waarin stond dat we wel mochten gaan. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk waarover deze protesten zouden gaan, maar volgens mij waren het protesten tegen president Zuma. Aangezien protesten er hier soms behoorlijk heftig aan toe kunnen gaan, zou het voor ons niet veilig zijn om de straat op te gaan. Gelukkig bleek het op woensdag allemaal wel mee te vallen en konden we alsnog naar stage.

Vrijdag was ik weer vrij, omdat de kinderen alleen naar school zouden komen om hun rapport op te halen. Op deze dag was Simone, een huisgenootje, jarig en was een surprise party met Afrikaans thema voor haar georganiseerd. Vrijdagavond kwamen alle stagiaires en vrijwilligers van Ready4Life naar ons huis toe en toen Simone binnen kwam lopen met een aantal meiden waar ze mee was wezen shoppen, begonnen we allemaal 'Lang zal ze leven' te zingen. Het feestje was een succes!

Gisterochtend moesten we eerst het hele huis schoonmaken. 30 mensen kunnen behoorlijk veel troep maken.. Gistermiddag zijn we met z'n allen naar Sardinia Bay geweest. Dit is een heel mooi strand, ongeveer een kwartier van ons huis vandaan. Gelukkig lijkt het mooie weer een beetje te komen en was het heel lekker op het strand.

Vanochtend zijn 6 meiden uit het huis naar Kaapstad vertrokken voor een festival. 3 anderen gaan vanmiddag weg om met hun vriendjes te reizen. Morgen gaat er nog eentje weg om met haar familie te reizen, dus deze week ben ik alleen thuis met Matthijs en ga ik met hem mee naar het project waar hij normaal actief is. Het zal deze week wel heel rustig zijn in huis!

Zoals ik al zei heb ik niet het gevoel dat ik hier al een maand zit. De tijd gaat heel snel en er gebeurt zo ontzettend veel. Ik ben benieuwd wat de komende 3,5 maanden me nog gaan brengen.

Tot volgende week!

Liefs,