Wennen

2 september 2017

Afgelopen donderdag ben ik aangekomen in Zuid-Afrika. Bij aankomst stond Janny van Ready4Life op mij te wachten en zij heeft mij die middag op sleeptouw genomen. Eerst gingen we naar het huis, waar ik mijn kamer kon zien en mijn spullen kon droppen. Die middag heb ik mijn eerste Rand's gepind, een Zuid-Afrikaans nummer gekregen (ik ben via Whatsapp nog steeds te bereiken op mijn Nederlandse nummer) en een auto gehuurd samen met twee andere meiden die naar hetzelfde project gaan. We konden een oude auto met een choke huren, maar moeten hier allemaal nog mee leren omgaan, haha.

Eenmaal terug bij het huis heb ik alle andere stagiaires ontmoet. Ik deel het huis met 10 meiden en 1 jongen en allemaal zijn ze super aardig. Op het moment dat ik alleen in mijn kamer zat, werd het me even te veel. Waar ben ik aan begonnen? Ik wil hier helemaal niet zijn, ik wil gewoon naar huis..

Op vrijdag kreeg ik een tour door de townships van Port Elizabeth en werd mij de Code of Conduct uitgelegd: regels om het voor ons zo veilig mogelijk te houden. Daarna zijn we wezen eten bij het strand. Het strand is hier ontzettend mooi en gelukkig niet ver van ons huis, dus ik zal hier wel vaker komen. 's Avonds zijn we met de hele groep van dit huis en een ander huis uit eten geweest, wat hier dus heel goedkoop is.

Vandaag heb ik een vrije dag en kan ik lekker even niks doen, wat heel fijn is na zoveel indrukken. Vanavond hebben we met alle stagiaires een braai bij ons huis, gezellig!

Maar ja, om even terug te komen op de titel: er is hier een hele hoop waar ik aan moet wennen. Ik moet wennen aan de Zuid-Afrikanen, aan het op mezelf wonen, aan de auto en aan het feit dat we hier stroom voor het huis moeten kopen bij een tankstation. Ook moet ik wennen aan het feit dat hier een mega watertekort is en ik dus maar één keer per twee dagen, twee minuten mag douchen en op andere manieren water moet besparen.

Ik ben op dit moment dus bezig met mijn plekje zoeken, maar merk dat ik me hier al wel thuis begin te voelen. Ik ben benieuwd wat er aankomende week allemaal gaat gebeuren.

Tot volgende week!

Liefs,