Beestenbende

20 november 2017 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Afgelopen week is er weer veel gebeurd. Op maandag hadden we Klaasdag. Klaas is de conciërge van de school en hij werkt heel hard. Wij (Manouk, Tessa en ik) vonden dat hij wel een beetje extra waardering mocht krijgen, dus besloten we een speciale dag voor hem te organiseren. We hadden voor alle klassen kaarten gemaakt, die de kinderen hadden ondertekend. Deze gaven we op maandagochtend aan hem, in het bijzijn van de hele school. Verder hadden we taart geregeld voor tijdens de pauze. Tijdens deze pauze hebben we hem ook een foto van ons drieën met hem gegeven. Klaas was hier super blij mee en hij kreeg tranen in zijn ogen. Klaas zei dat het een dag was om nooit te vergeten en ook de leraren vonden het leuk dat we dit voor hem hadden geregeld.

Op woensdag zijn de examens begonnen. Op deze woensdag moest ik in een van de klassen surveilleren, omdat de lerares afwezig was. Ik dacht dat dit niet heel moeilijk zou zijn, maar dit viel behoorlijk tegen. Wat ik het moeilijkst vond, was om te zien dat sommige kinderen naar hun blaadje zaten te staren en hun examen niet konden maken. Dit was niet omdat ze niet goed hadden geleerd, maar puur omdat deze kinderen niet kunnen lezen. In Nederland zouden deze kinderen bijvoorbeeld een gesproken examen krijgen, maar hier in Zuid-Afrika hebben ze dikke pech (in ieder geval op de publieke scholen).

De rest van de week heb ik individueel met kinderen gewerkt en ben ik bezig geweest met schoolopdrachten, want ook dat gaat gewoon door in Zuid-Afrika, ook al vergeet ik dat nog weleens.

Vrijdagmiddag scheen het zonnetje lekker, dus zijn we met een groepje meiden naar een restaurantje geweest aan de kust om hier gezellig wat te drinken.

Op zaterdag ben ik met Manouk en Kelly op safari geweest. We gingen naar Schotia Private Game Reserve. Om half 3 moesten we hier aanwezig zijn. Bij aankomst kregen we koffie en thee met koekjes. Om 3 uur gingen we de auto's in en gingen we het park binnen. Om half 5 kregen we weer lekker wat te drinken met versgebakken broodjes. Hierna gingen we weer het park in en om 7 uur gingen we naar een heel gezellige hut/tent. Hier kregen we avondeten. Dit bestond uit een lopend buffet met allemaal lekkere dingen. Tussen al het eten door waren we dus in het park, waar ik heel veel dieren van dichtbij heb gezien. Ik zag leeuwen, olifanten, neushoorns, nijlpaarden, giraffen, buffels, een krokodil en heel veel soorten antilopen. Na het avondeten was het donker en reden we onder een hele mooie sterrenhemel terug naar de receptie.

Zondagmiddag hebben we met alle meiden uit het huis een walvistocht gedaan. Om 5 uur begon de boottocht op een catamaran. Aan boord waren lekkere snacks en de zon scheen, dus het begon al helemaal goed. Eerst vaarden we langs de kust van Port Elizabeth en het was heel leuk om Port Elizabeth eens vanaf het water te zien. Na ongeveer een half uur gingen we verder het water op, omdat er in de verte iets was gezien. Toen we hier aankwamen zagen we eerst alleen vogels, maar uiteindelijk zagen we een bultrugwalvis en haar kalf. Het kalf was aan het spelen en sprong vaak omhoog, wat er erg gaaf uitzag! Rond half 7 gingen we weer terug naar de haven en zagen we de zonsondergang vanaf de boot.

Dit was echt een weekend om nooit te vergeten! Een weekend gevuld met dieren, iets waar je mij heel gelukkig mee maakt.

Ondertussen heb ik nog maar een maand te gaan in Zuid-Afrika. De tijd gaat nu wel heel erg snel!

Tot volgende week.

Liefs,