Alles gaat z'n gangetje

5 november 2017 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Afgelopen week hebben we op stage gesprekken gehad met de jongens uit grades 5 tot en met 7. Het gaat om jongens van 11 tot en met 16. Met deze jongens hadden we het over meisjes, relaties en respect. Tijdens deze gesprekken werd ik me meerdere keren heel erg bewust van de cultuurverschillen.

Vrijdag mochten wij niet naar stage. Op 5 november wordt hier altijd Guy Fawkes gevierd. Dit is een feest dat vanuit Engeland mee is genomen naar Zuid-Afrika. Bij dit feest worden vuurkorven aangestoken en is er vuurwerk. GJ Louw staat op de rand van een township en hier begon het feest al op 3 november, maar in de townships gaat het er anders aan toe. In de township steken ze bijvoorbeeld autobanden in de brand en rennen hier mee over de straat. De leraren vonden het voor ons dus niet veilig om op vrijdag naar stage te komen, wat betekende dat ik een lang weekend had.

Afgelopen vrijdag zijn 'de zusters' (3 verpleegkunde studenten) uit het huis weggegaan. Hun 10 weken durende stage zaten er alweer op.  Zij hadden op donderdagavond een hele leuke spelletjesavond met quiz georganiseerd. Ik was een team met Mirthe en wij hebben de spelletjes gewonnen. Als prijs kregen we stroopwafels en pepernoten! :)

Gisteren zijn we met een groepje meiden naar Addo gegaan. Hier gingen we ziplinen en schommelen. Vooral het ziplinen was heel leuk, aangezien het blijkbaar de langste, snelste en hoogste zipline van Afrika is.

Over 6,5 week ga ik alweer naar huis en dat is zo snel! Helemaal op het moment dat de zusters weggingen, besefte ik me dat de tijd voorbij vliegt en dat ik echt van elk moment moet genieten. Voordat ik het weet is de tijd voorbij en ik kan het niet nog een keer over doen.

Tot volgende week.

Liefs,