Een hoop indrukken

10 september 2017 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Ik ben nu ruim een week in Zuid-Afrika en heb het hier erg naar mijn zin. Afgelopen maandag en dinsdag heb ik een cursus gehad over de geschiedenis en de verschillende culturen van Zuid-Afrika. Hierbij hebben we ook de film Mandela: long walk to freedom gekeken. Wat ik niet wist, is dat de Zuid-Afrikaanse bevolking in te delen is in drie verschillende groepen: zwart, gekleurd en blank. Deze drie groepen hebben allemaal hun eigen culturen en gebruiken, wat het voor mij ingewikkeld maakt om de Zuid-Afrikanen echt goed te begrijpen. (Overigens zijn er binnen deze drie groepen ook nog weer verschillende stammen en talen, wat het dus nog ingewikkelder maakt.)

Woensdag ben ik begonnen op stage. Ik loop stage op GJ Louw, een basisschool die op de rand van een township staat. Op de school zitten kinderen van ongeveer 5 tot en met 15. Deze leeftijden lopen wel heel erg door elkaar heen, in sommige klassen zitten kinderen van 11, maar ook van 13. De eerste drie dagen op de school bezorgden me een behoorlijke cultuurshock. Klassen hebben hier ongeveer 40 kinderen, waarvan de meesten uit de townships komen. Hierdoor hebben ze allemaal een behoorlijke achtergrond. Het niveau van het onderwijs is best wel laag en de klassen zijn te groot voor de leraren. Hierdoor is er weinig persoonlijke aandacht voor de kinderen. Veel kinderen kunnen dan ook niet goed meekomen op school en er zijn zelfs kinderen die niet of nauwelijks kunnen lezen. Verder worden er op de school nog lichamelijke straffen uitgedeeld, ondanks dat dit door de wet verboden wordt. Wel heb ik het naar mijn zin op stage; de kinderen zijn over het algemeen heel lief tegen me en genieten echt van de aandacht die je ze geeft. Ook zijn de leraren heel aardig en geïnteresseerd in wat wij hier komen doen en hoe dingen gaan in Nederland.

Gisteren zijn we met alle meiden uit het huis naar Kragga Kamma game park geweest. Dit is een park waar onder andere giraffen, neushoorns en zebra's leven. Het was heel gaaf om deze dieren van zo dichtbij te zien. Nadat we terug waren, zijn we naar een toneelstuk geweest in het Opera House. Dit werd gespeeld door jongeren uit de townships en het verhaal was gebaseerd op hun levens. Van de gesproken stukken snapte ik niet veel, omdat er Xhosa en Engels met een sterk accent gesproken werd. De muziek was wel heel erg mooi, ik kreeg er echt een soort Lion King gevoel van. 's Avonds zijn we met z'n allen naar de Beer Yard geweest: een restaurant met een overdekte tuin, verlicht door allemaal lampionnen. Door de live-muziek was het extra gezellig!

Deze week is aan de ene kant heel snel gegaan, maar aan de andere kant duurde hij heel lang. Ik heb het gevoel dat ik gisteren mijn vorige blog schreef, maar dat was dus al weer vorige week. Tegelijkertijd is er deze week zo ontzettend veel gebeurd, dat de dagen wel 48 uur leken te duren.

Vanaf nu zal er weer ritme in mijn leven komen, aangezien ik nu dus 5 dagen per week naar stage zal gaan.

Tot volgende week!

Liefs,
Wendy

1. Gerwin:
    10 september 2017
    Hello ferry goed blog i laik, :DD.

Hoop dat je het leuk hebt daar!